Wypis i wyrys z rejestru gruntów jest jednym z podstawowych dokumentów, który pozwala zidentyfikować daną nieruchomość, a także jej właściciela. Sprawdź, w jakich przypadkach będzie Ci potrzebny wypis z rejestru gruntów, co zawiera taki dokument, ile kosztuje i jak szybko go otrzymasz. Jednym z celów ubiegania się o wypis i wyrys z rejestru gruntów jest konieczność dokonania wpisu do księgi wieczystej. Dowiedz się więcej już teraz.

Jak pozyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Podstawą prawną, która mówi o wypisie i wyrysie z rejestru gruntów, jest Ustawa z dnia 17 maja 1989 roku, która zatytułowana jest Prawo geodezyjne i kartograficzne. Dzięki niej dowiesz się, że istnieje ogólnopolska baza elektroniczna. To ona zawiera wypis i wyrys z rejestru gruntów online każdej nieruchomości w Polsce. Taki dokument mówi o funkcji nieruchomości, jej położeniu oraz właścicielu. Aby go uzyskać, niezbędny jest wniosek, który składa się do Starostwa Powiatowego w wydziale Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Dokument można uzyskać online, ale nie jest dostępny od razu, należy poczekać na niego przynajmniej kilka dni.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów najczęściej jest wymagany, kiedy:

  • sprzedajesz nieruchomość,
  • kupujesz nieruchomość,
  • chcesz zlecić operat szacunkowy wartości nieruchomości,
  • chcesz wnieść wpis do księgi wieczystej albo założyć księgę wieczystą.

Co istotne, nie każdy może ubiegać się o wypis i wyrys z rejestru gruntów. Taki dokument zostanie wydany jedynie właścicielowi gruntu czy nieruchomości, organom administracji publicznej czy operatorom sieci. Ważne jest również to, że we wniosku należy wskazać interes, dla którego chce się taki dokument uzyskać.

Ile kosztuje wypis i wyrys z rejestru gruntów? Cena tego rodzaju dokumentu będzie różna i zależy od elementów, jakie mają się w nim znaleźć. Zapłacisz za niego od 24 złote do 150 złotych. Mniej kosztuje wypis w formie elektronicznej, aniżeli drukowanej.

Przykładowo:

  • drukowany wypis z rejestru gruntów, ale bez danych osobowych to wydatek rzędu 30 złotych,
  • wypis z rejestru gruntów z danymi w postaci elektronicznej nakazuje uiścić opłatę w wysokości 40 złotych,
  • elektroniczny wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej kosztuje 140 złotych, a ten w wersji drukowanej 150 złotych.

Ile jest ważny wypis z rejestru gruntów?

Istotna jest również ważność wypisu z rejestru gruntów. Okazuje się, że taki dokument jest ważny w terminie do trzech kolejnych miesięcy od momentu jego wydania bez względu na formę elektroniczną bądź drukowaną. Pytasz, ile ważny jest wypis z rejestru gruntów dla notariusza, na przykład przy sprzedaży lub zakupie nieruchomości? Odpowiedź będzie taka sama, zawsze są to 3 miesiące od czasu wydania dokumentu.

A co dzieje się w przypadku, kiedy już po wydaniu dokumentu, w formie prawnej nieruchomości nastąpią jakieś zmiany? Czy ważny jest wtedy wcześniej wydany wypis z rejestru gruntów? Ile ważny jest wypis po takich czynnościach, jeśli od jego wydania nie minęły jeszcze 3 miesiące, ale nastąpiły jakiekolwiek modyfikacje?

W takich sytuacjach wypis staje się natychmiast nieaktualny i nie może stanowić dokumentu. Wtedy należy złożyć wniosek o wydanie kolejnego wypisu wraz z naniesionymi zmianami bez względu na ich rodzaj. Utrata ważności wypisu i wyrysu z rejestru gruntu sprawia, że nie można się nim posługiwać w jakichkolwiek sprawach urzędowych.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *